Web raketa
Image default
Bedrijven

Wat is User Centered design?

User centered design is een samenwerking tussen de klant en het bedrijf die het product ontwikkeld voor de klant, hiermee kunnen de klanten tevens als de potentiële klanten het product mee ontwerpen zodat ze hierbij ook een kijkje hebben in het productieproces. Vaak worden hiervoor gekozen door bedrijven om de klanten erbij te betrekken, hierdoor krijgen klanten niet alleen de kans om een product te ontwerpen, maar ook maakt dit meer interesse al bij de klant juist omdat ze hun eigen creatieve input kunnen geven.

Hier zijn een aantal principes waar user centered design principes aan moeten voldoen.

  • Betrek de gebruikers vanaf het begin, dit zorgt voor een zo transparant mogelijk werkproces
  • User-centered design moet empathisch zijn, bekijk het proces eens vanuit het perspectief van de gebruiker.
  • Maak gebruik van een iteratie proces, verwacht niet dat het meteen goed zal gaan in het designen van het product, maak daarom gebruik van stappen die je op de goeie weg helpen om van prototype naar markt-klaar product te gaan.
  • Plan verschillende feedback sessies in tijdens het development proces, hierdoor kan er meerdere keren worden gekeken naar de producten in verschillende fases in het productieproces.

Reveall

Dit zijn wat methodes voor het meten van het concept en de mening van de klant op basis van de expertise van Reveall.

  • Maak gebruik van focus groups, met deze soort groepen heb je meteen een aantal mensen tot je beschikking die een mening kunnen geven van je product, ook zijn deze focus groups vaak niet al te duur wegens dat je mensen inhuurt die niet altijd ervaring hebben in dit soort branche.
  • Enquêtes, het voordeel van het gebruik van enquêtes is dat je snel en korte, maar duidelijke responses kunt ontvangen. Dit wordt vaak gebruikt voor grote groepen mensen. Enquêtes worden gebruikt voor zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeken.
  • Interviews, een zeer gedetailleerde vorm van feedback ontvangen is via interviewen van klanten, het is wel vereist bij interviews dat de interviewer veel verstand heeft van het product en onderwerp, wel komt het vaak voor dat hieruit hele uitgebreide feedback over ontvangen kunnen worden.

Door gebruik te maken van de verschillende methoden is het meer succesvol om user-centered design te laten werken.

https://www.reveall.co/guides/user-centered-design