|
Het is van belang dat je als werknemer gemotiveerd bent om aan het werk te gaan bij je baan. Natuurlijk is het niet erg wanneer je een dag niet zo veel zin hebt, dat gebeurt de meesten wel. Maar toch is het van belang dat je het overgrote deel van je werktijd wel plezier of in ieder geval wel gemotiveerd bent om te werken. Mocht je ongemotiveerd zijn dan kan je jezelf afvragen of je wel op de juiste plek aan het werk bent, of je het bedrijf wel leuk vindt, of de dagelijkse werkzaamheden een uitdaging voor je bieden (dit tot een zekere mate, bij te veel uitdaging kan het negatief werken), en of dit wel een branche of sector is die je aanspreekt. Misschien zijn er nog een aantal andere factoren die de motivatie in je werk beïnvloeden. Het is voor jezelf als werknemer op dat punt zeer zeker van belang om hierover na te denken, dit komt doordat wanneer je niet gemotiveerd bent de kwaliteit van het op te leveren werk ook achteruit zal gaan ook al zal je je op dat moment er niet van bewust zijn. Toch kan het leiden tot ontslag, dit wil je natuurlijk voorkomen want wie weet misschien zit er nog wat anders in bij de werkgever waar je werkt. Als je voor jezelf op een rijtje hebt gezet wat je wil doen, en waar het aan ligt dat er een motivatie gebrek is dan is het een idee om dit te bespreken met je leidinggevende. Wellicht zijn er andere werkzaamheden of een andere functie beschikbaar binnen het bedrijf die wel in je straatje liggen. Het is toch in dat geval wel van belang dat je dit subtiel weet te brengen en niet direct gaat klagen en alle negatieve punten gaat opnoemen van het werk. Op dat moment zal een leidinggevende denken dat het al een verloren zaak is en zal je minder snel de kans krijgen om binnen het bedrijf andere werkzaamheden uit te voeren. Mocht het toch niks worden binnen het bedrijf waar je momenteel werkt, maar je kan het verder wel goed vinden met je werkgever dan is het een idee om een outplacement aan te vragen via een outplacementbureaus. |
| https://loopbaannederland.nl/ |
Veelgestelde vragen
Waarom is motivatie belangrijk op het werk?▼
Motivatie bepaalt rechtstreeks de kwaliteit van je werk. Zonder motivatie zal je werkprestatie achteruit gaan, wat kan leiden tot ontslag. Het is dus essentieel om gemotiveerd naar je werk te gaan.
Wat kan ik doen als ik ongemotiveerd ben op mijn werk?▼
Vraag jezelf af of je op de juiste plek werkt, of het bedrijf aansluit bij je waarden, of je voldoende uitdaging hebt, en of de branche je aanspreekt. Denk goed na over wat je wilt en wat het motivatietekort veroorzaakt.
Hoe bespreek ik mijn motivatieproblemen met mijn leidinggevende?▼
Besprek dit subtiel en constructief met je leidinggevende in plaats van direct te klagen. Vraag naar andere werkzaamheden of functies die beter bij je passen. Vermijd het opnoemen van alleen negatieve punten.
Zijn er andere mogelijkheden als het niet beter wordt in mijn huidige baan?▼
Ja, je kunt een outplacementbureau inschakelen als je goed met je werkgever overweg kunt. Dit helpt je bij het vinden van een nieuwe baan die beter bij je past.
Kan ik mijn werk blijven doen zonder motivatie?▼
Nee, zonder motivatie zal je werkprestatie slinken en kan dit uiteindelijk tot ontslag leiden. Het is daarom van groot belang dat je jezelf afvraagt wat jij wilt en waar je graag werkt.
